4 typy inovací

Pro zlepšení spokojenosti zákazníků a zvýšení vašeho podílu na trhu musí podniky inovovat. Seznamte se se čtyřmi typy inovací a zvažte, jak nejlépe reagovat na změny na trhu.

Co je inovace?

V podnikání je inovace , když se společnost pokouší oživit sama sebe prostřednictvím nové metody, produktu nebo tržní strategie. Inovace umožňují společnostem podporovat růst a přidanou hodnotu. Aby dosáhli inovací, obchodní lídři přicházejí s kreativními nápady (nebo jim naslouchají) a poté využívají strategické plánování a rozhodování k úspěšné realizaci nových obchodních nápadů

Proč na inovacích záleží

Zde je několik důvodů, proč začlenit inovace do vašeho podnikání:

  • Inovace vám umožní zůstat před konkurencí . S globalizací a rychle se měnícím trhem může vaše společnost čelit velké konkurenci. Inovativní myšlení vám může pomoci předvídat trh a držet krok s potřebami zákazníků, což vám může poskytnout konkurenční výhodu a učinit z vás lídra na trhu.
  • Inovace rozvíjí vaše podnikání . Obchodní růst znamená vyšší zisky. Úspěšné inovace mohou přidat hodnotu vašemu podnikání, takže můžete zvýšit své zisky – pokud nebudete dobře inovovat, vaše podnikání se může ustálit a můžete ztratit svou konkurenční výhodu.
  • Inovace vám pomohou využít nové technologie . Nové technologie se rychle vyvíjejí, což znamená, že můžete najít nové, efektivnější technologie k výrobě lepších produktů, nabízení služeb, marketingu vašeho podnikání nebo sledování výkonu pomocí analýzy. Využitím těchto nových technologií pro inovaci procesů můžete optimalizovat své podnikání.

Když podnik inovuje, může buď zlepšit svůj stávající produkt, službu nebo metodiku, nebo může začít od nuly. Doblinský inovační rámec předpokládá, že všechny inovace zahrnují stejné tři faktory: obchodní model, produkt a vnější prvky podniku (jako je marketing a zákaznický servis). U inovací nemůžete zaujmout univerzální přístup – zvažte, které části vašeho podnikání vyžadují změnu, co si můžete dovolit a jaká rizika chcete podstoupit. Inovační management, proces zefektivnění a udržení inovací, je rozdílem pro každý startup i zavedenou společnost.

4 typy inovací

Inovační matice je inovační rámec, který rozděluje typy inovací do čtyř kategorií: převratná inovace, přírůstková inovace, architektonická inovace a radikální inovace. Tyto kategorie se mohou vztahovat na inovace produktů, marketingové inovace, technologické inovace nebo inovace procesů.

1. Architektonické inovace : Aplikace stávající technologie nebo metodologie na nový trh může být nízkorizikovou inovační strategií, protože se opírá o aspekty vašeho podnikání, které se již osvědčily. Například společnosti zabývající se sdílením aut jsou příkladem architektonických inovací, protože vzaly existující technologii, spolujízdu a geolokaci, ale aplikovaly je na dopravní průmysl, aby vytvořily alternativu k taxíkům. Tato inovace služeb vytvořila zcela nový obchodní model založený na práci na volné noze a technologii chytrých telefonů. S vnímavým trhem mohou architektonické inovace zvýšit vaši konkurenční výhodu tím, že osloví širší zákaznickou základnu.

2. Disruptive Innovation : Clayton Christiansen ve své knize Innovator’s Dilemma razil termín „přerušující inovace“, což je zavádění nových technologií nebo metodologií na stávající trh vaší firmy, které vytvářejí novou hodnotovou síť. Tato inovační strategie může vyvolat obrovský úspěch, ale někdy vyžaduje několik pokusů o vytvoření technologie, která překonává původní model. Chytré telefony jsou příkladem převratných inovací. Společnosti převzaly stávající technologii – mobilní telefon – a vytvořily nové uživatelské prostředí nahrazením tlačítek dotykovým rozhraním. Digitální streamery přinesly podobnou inovaci zavedením nového obchodního modelu pro stávající službu.

3. Inkrementální inovace: Malé upgrady, které telefonní společnosti často zavádějí, jsou příkladem přírůstkové inovace. Jedná se o nejběžnější formu inovace, která zahrnuje postupné, ale neustálé zlepšování stávající technologie na stávajícím trhu. Svému produktu můžete přidat hodnotu a reagovat na potřeby zákazníků změnou designu produktu, přidáním nových funkcí nebo dokonce odebráním funkcí, které vašim zákazníkům neslouží dobře. Jedná se o poměrně nízkorizikový způsob, jak zvýšit podíl vaší firmy na trhu, pokud máte zavedený a úspěšný produkt. Vzhledem k tomu, že obvykle nevytváří nové trhy ani nezahrnuje nové produkty, závisí úspěšná přírůstková inovace na zapojení zákazníků – pokud budete naslouchat zpětné vazbě zákazníků a implementujete nové funkce, které zlepšují výkonnost produktu, můžete neustále zvyšovat spokojenost zákazníků i zisky.

4. Radikální inovace : Když se objeví nová technologie, může postavit průmysl na hlavu nebo vytvořit úplně nový – známý jako radikální inovace. Například vynález letadla způsobil revoluci v cestování tím, že vytvořil nový trh a novou technologii, která zákazníkům umožnila rychleji cestovat na dlouhé vzdálenosti. Radikální inovace reaguje na potřeby zákazníků novými způsoby.

Každý typ inovace má hodnotu, a chcete-li se stát lídrem na trhu, musíte implementovat všechny čtyři.